Az elektromos autó szerviz költsége és karbantartása – mit kell szervizelni egy elektromos autón?

Egy elektromos autóban nincs szíjas vezérlés, nincsen gyújtógyertya, olaj- és üzemanyagszűrő, és még motorolajra sincs szükség. Ezzel együtt természetesen vannak meghibásodó, kopó és cserélendő alkatrészek. Karbantartásra tehát mindenképp szükség lesz. Nem mindegy viszont, hogy milyen gyakran! Gyártónként eltérő, hogy mit javasolnak, van, ahol nincs is megadva javasolt szerviz periódus, mint például a Tesla esetén. Más gyártók, pl. a Nissan előír rendszeres vizsgálatot, diagnosztikát (30 000 km-ente, vagy évente minimum egyszer). Ezek rutinellenőrzések, ahol az egyszerű elektromos konstrukciónak köszönhetően legtöbb esetben nem derül ki komoly gond, de jobb félni, mint megijedni… Na de térjünk is vissza rá, hogy az elektromos autókban milyen alkatrészek esetén van szükség átnézésre, karbantartásra.

Futómű

Az elekromos autók futóműve ugyanúgy igényli a rendszeres karbantartást, mint a belső égésű autóké. Ha belegondolunk, a futóművek műszakilag ugyanúgy néznek ki, mint a belső égésű autóknál, tehát itt sajnos nem számolhatunk az általában egyszerűbb konstrukciók jelentette előnyökkel. Ahogy a hagyományos autóknál, itt is nagyjából évi egy futómű-beállítást javasolnak. Természetesen ezt új gumik felhelyezésekor sem spórolhatjuk meg.
Szintén meg kell említeni, hogy a magyar utak eltérő állapotúak. Sajnos sok rossz minőségű útburkolat van, főleg vidéken. A kátyúk és az összecsapott burkolatjavítások nagyon meg tudják terhelni a jármű mechanikai alkatrészeit, főleg, ha nem figyelünk oda, és gyorsan hajtunk ezeken a rossz utakon. Ebből következik, hogy a rendszeres szerviz mellett (amely során a szakemberek megvizsgálják a kormányműveket, összekötőket és gumiharangokat, és javítják, cserélik, amit kell) érdemes külön is figyelni a futóműre. Félrehúz a kormány, pedig a megfelelő nyomás van az abroncsokban? Akkor nincs más hátra, mint felkeresni egy felkészült szervizt!

Keréktárcsák és gumiabroncsok

Az elektromos autók nagy része modern, alacsony légellenállású és gördülési ellenállású kerekekkel vannak felszerelve. Ezzel együtt természetesen előfordulhat defekt, illetve egyéb probléma, amivel szervizbe kell menni.

Fékrendszer

Az elektromos autók általában regeneratív fékrendszerrel vannak felszerelve. Ez azt jelenti, hogy az autó a mozgási energiát visszatáplálja az akkumulátorba, és nem a fékbetétek nyelik el azt. A fékbetétek így a hagyományos fékrendszerekhez képest ritkábban vannak használva, ezért kevésbé kopnak, és ritkábban kell őket szervizelni, cserélni. Ezzel együtt természetesen ez is használatfüggő. Ha agresszíven, “sportosan” vezetünk, az elektromos autókban is szépen kopik a fékbetét és a féktárcsa…
De mennyivel is hosszabb az élettartamuk, mint egy belső égésű autóban? Az élettartam nagyban függ a használattól, illetve az autó típusától, súlyától is, ezért csak elég széles tartományokat lehet megadni. A belső égésű autókban a használat függvényében egy féktárcsa 25 000 – 115 000 km-ig szokott kiszolgálni (a fékbetéteket ennél gyakrabban kell cserélni). Az elektromos autóknál ennél jóval több kilométerig kiszolgál minket egy-egy féktárcsa.

Utastérszűrő

Az utastérszűrő az utastérbe belépő levegőt szűri, függetlenül attól, hogy használjuk a klímaberendezést, vagy sem. A szűrő akkor is elhasználódik, eltömődik (többek között a kívülről bekerülő szennyeződések, por, falevelek miatt), és kevesebb levegőt fog beengedni az utastérbe, ha valaki sosem használja a klímát. Ezek csereperiódusa általában 30 000 kilométer vagy két év.